Prvky spádovej dopravy
O produkte
Prvky spádovej dopravy slúžia pre usmernenie toku sypkých a nelepivých materiálov ako je obilie, šroty, výlisky, PVC granulát, peletky a pod., pri použití mechanickej dopravy (reťazové, pásové, korčekové, závitovkové dopravníky).
Prvky spádovej dopravy rozdeľujeme na :
- usmerňovacie prvky
- výpady
- DUREP (dvojcestný a uzatvárací regulačný prvok)
- spádové potrubia a kolená
Usmerňovacie prvky:
Umiestňujú sa do spádového potrubia alebo na koncové výpady dopravníkov. V spojení so spádovým potrubím slúžia pre gravitačnú dopravu suchých nelepivých materiálov a pre následné usmernenie toku materiálu v príslušnom smere. Usmerňovacie prvky sa vyrábajú v čiernom a pozinkovanom prevedení a v prevedení s plastovou výstelkou.
Rozdelenie usmerňovacích prvkov:
- dvojcestné klapky - UPD, ø 152,219,273, symetrické (S), asymetrické (A), ručne (RO) a diaľkovo ovládané (DO) - typové značenie - UPD - 219 - S - RO
- trojcestné klapky - UPT, ø 152,219,273, symetrické (S), asymetrické (A), ručne (RO) a diaľkovo ovládané (DO) - typové značenie - UPT - 219 - S - RO
- kruhový rozdeľovač - KR, ø 219

Výpady:
Umiestňujú sa na dno dopravníka a do výsypiek zásobníkov. Slúžia pre zastavenie a uvoľnenie toku materiálu. Vyrábajú sa v čiernom a pozinkovanom prevedení.
Rozdelenie výpadov:
- výpad pod dopravník - VPD, ø 152,219,273 ručne (RO) a diaľkovo ovládané (DO) - typové značenie - VPD - 219 – RO
- výpad pod zásobník - VPZ, 152 x 152, 219 x 219, 250 x 250
DUREP (dvojcestný a uzatvárací regulačný prvok):
DUREP je zariadenie, ktoré v sebe spája klapku a výpad. Toto spojenie prináša v praxi 3 základné výhody:
- Uzatvára výpad priamo do dna redlera, čím sa podstatne odstraňuje jeho nevýhoda, teda prenášanie a tým aj kontaminácia prepravovaného materiálu. Túto nevýhodu je možné eliminovať na minimum použitím DUREP-u v kombinácii so stieračom, ktorý sa pri otvorení výpadu pritlačí na dopravnú reťaz a zotrie z nej prepravovaný materiál.
- Slúži zároveň ako dvojcestná klapka, ktorá sa pri otvorení prestaví do jednej z dvoch polôh a usmerní tok materiálu požadovaným smerom.
- Vzhľadom k tomu, že ide o uzatvárací prvok vrátane dvojcestnej klapky v jednom telese, dochádza k podstatnému ušetreniu stavebnej výšky oproti klasickému riešeniu – klapka + záražka. Veľká výhoda DUREP-u je aj v jednoduchej montáži.
Ovládanie listu DUREP-u môže byť elektro-pneumatické alebo elektrické. Vyrábajú sa v čiernom a pozinkovanom prevedení.
Spádové potrubia a kolená:
Spádové potrubia a kolená zabezpečujú vlastnú gravitačnú dopravu dopravovaného materiálu medzi jednotlivými dopravníkmi a prvkami spádovej dopravy. Spádové potrubia sú vyrábané z čierneho plechu o hrúbke 2 - 6 mm. Kolená sú vyrábané zo segmentov spádového potrubia alebo sa používajú odliatky o hrúbke 2 - 8 mm.